onsdag 20 maj 2015

Virkad matta av plastpåsar och restgarn

Jag har legat hemma i förkylning några dagar och påbörjade då ett litet projekt som jag funderat länge på. Behövde något att göra där man inte behöver tänka så mycket när hela hjärnan är fylld av snor...
Det här är ett återbruksprojekt som innehåller platsremsor från gamla platspåsar och restgarnsstumpar. Jag virkar helt enkelt bara omkring platsremsan i olika färger. Ökar på var tredje eller fjärde maska på ungefär vartannat varv. Jag kör helt enkelt lite på känsla, runt, runt, runt... Den blir stabil och ganska lätt men ändå lagom tung så att den inte flyger iväg om man t ex vill ha den på balkongen.


Inspirationen hittade jag på en rysk blogg med jättebra beskrivning i bilder. Nu verkar den sidan vara borttagen så jag kan tyvärr inte hänvisa till den längre. jag får helt enkelt försöka visa hur jag har gått tillväga.
(Här finns däremot en beskrivning om man vill virka med enbart t-shirttyg eller lakansremsor.)


Plastbanden klippte jag ungefär 5 cm breda. Påsarna kan ju ha lite olika tjocklek så det får man hålla lite koll på så det inte blir helt ojämt.

Sedan gjorde jag en cirkel av plastbandet som jag började att virka runt. Se till att du virkar så att första varvet slutar vid den lösa knuten. Nu kan du dra åt så att den virkade cirkeln inte får ett hål om du inte vill ha det.


Varv två ökar du en mask i varje maska (så att maskanatalet ökas med det dubbla). Kan även behövas på varv tre och fyra men om du märker att kanten börjar "bölja sig"kan du virka ett varv utan att öka och sedan i fortsättningen på vartannat varv öka vid ungefär var tredje eller var fjärde maska. (Det är här som jag kört lite på känsla och har därför ingen exakt beskrivning...)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar