tisdag 10 december 2013

Julkalender 2013 - Lucka 10

Idag är det den 10 december och också Nobeldagen. Efter mina 10 år på Konserthuset är detta en dag som är inpräntad i mitt medvetande. Det är ju på Konserthuset som själva Nobelpriset delas ut och jag har haft förmånen att få se fler av pristagarna genom åren. På Nobelmuséet i Karlskogas hemsida kan du läsa mer om Alfred Nobels historia.
Jag har i år utsett mina egna nobelpristagare, fast ur en mer garnrelaterad synvinkel... Håll till godo.

Litteraturpriset
Mitt personliga litteraturpris går till Bonniers förslag som har gjort "Bonniers stora bok om stickning". Jag fick den i julklapp förra året och där kan man hitta i stort sett allt man funderar över som har med stickning att göra.







Fysikpriset
Går till disktrasan stickad i lingarn. Eftersom linfibern är porös absorberar den fukt mycket bra och suger därmed upp vatten bättre än många andra material. Eftersom dessa disktrasor tål att tvättas i 60 grader så är det lätt att hålla dem fräscha plus att det är mer miljövänligt än engångstrasorna man köper och kastar. Linet har inte heller någon som helst skadlig miljöpåverkan, eftersom det är ett naturmaterial. För att inte tala om hur mycket roligare och snyggare det blir i köket med en egenstickad disktrasa! Läs mer här.



Kemipriset
Umeå Universitet har en satsning i skolkemi där man får lära sig att Växtfärga med rödbetor. Här får man verkligen lära sig alla delar, från ax till limpa, och även få svar på hur det kommer sig att färgämnet betanin bleknar när det regnar på det... Pedagogiskt och lärorikt. Jag tycker att de Umeå Universitet är värda ett pris för det!

Medicinpriset
Priset i medicin går till Paula Hammerskog som jobbat som kriskonstult och som förespråkar stickterapi - att sticka sig till sinnesfrid. Hon har också gett ut boken "sticka mera" tillsammans med Eva Wincent. I en artikel i Expressen säger hon: "att intresset för handarbete ökar i kristider är känt sedan länge" och att "chefer i krisföretag borde sticka mera". Det kan sänka både blodtryck och puls står det i ett annat sammanhang i en annan artikel i Expressen. Kort och gott, det är inte bara praktiskt och roligt att handarbeta, det är nyttigt också och Paula sätter det på kartan!

Fredspriset
Cirkus Cirkör gör en föreställning där frågan ställs: Är det möjligt att sticka fred?
Vad tror du?





















Från och med den 1 december är det Julkalender-lucköppning i min blogg! Varje dag skriver jag eller tipsar om förhoppningsvis något intressant eller lägger upp ett mönster. Ett par gånger kommer jag dessutom att lotta ut något i "garnväg" så håll ögonen öppna! Det finns ett sätt att inte missa en enda kalenderdag här i min blogg under december månad och det är att prenumerera på inläggen. Det gör du genom att fylla i din e-mailadress högst upp och sedan klicka på "submit". Sedan kommer varje inlägg att skickas till den e-post som du angivit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar