torsdag 18 juli 2013

Att slakta en tröja - avsnitt 2...

Jag har fått dille på att virka korgar. Idén uppkom när sambon bestämt sig för att göra sig av med ett gäng vita t-shirts som uttjänat sitt syfte. Känns ju onödigt att bara slänga bort. Det vore ju bättre att återanvända dem på något sätt för att spara på både miljö och pengar - te x för att virka en vit korg till mina garnnystan! Sagt och gjort, en korg började växa fram. Men allt klippande av tygremsor (Har redan avverkat 3 t-shirts till botten...) gav mig skavsår på fingret av saxen så bestämde mig för att göra en liten prototyp med tyg från benen av mina gamla gröna mysbyxor. Jag blev riktigt nöjd, så nu ska jag bara göra klart min stora vita...


Klipp remsor av tröjan, ca 1 cm breda. (Jag började att klippa längst ner och runt, runt, runt över sidosömmarna och upp till halsringningen så att remsan blev så lång som möjligt). Virknålen är i strl 12 men det kan man ju variera lite beroende på hur tjocka eller tunna remsor man klipper.
Sedan satte jag igång att göra själva botten av korgen: Virka 5 lm. Med en sm virkas dessa sedan ihop till en ring. Sedan virkas 2 st i varje m i (ca) vartannat varv. De övriga v virkas 1 st i varje m. När botten blivit till den storlek som önskas virkas enbart 1 st i varje m tills korgen blivit så hög som du vill ha den. Klart! (Bild på det färdiga resultatet kommer när jag fått den klar...)

lm - luftmaska
sm - smygmaska
st - stolpe
m - maska
Här hittar du bildbeskrivningar på förkortningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar