måndag 4 februari 2013

Disktrasa med tredimensionellt bikupemönster

Förra veckan var jag sjuk och efter ett tag blir man ju bara alldeles för rastlös. I dessa lägen är jag så glad för min stora passion! Det är bara att titta i garngömmorna, plocka fram några lämpliga stickor och sätta igång med ett (nytt...) projekt. Denna gång fick det bli en disktrasa i lingarn. (Här kan du läsa om vad jag tidigare skrivit om linets kvalité och varför jag väljer det). Jag är just nu också väldigt inspirerad att göra roliga mönster efter jag fick min julklappsbok (se tidigare inlägg) så jag valde ett "Tredimensionellt bikupemönster" som jag tyckte såg trevligt ut.
Jag lade upp 60 m på stickor med storlek 2,5 och ett grått lingarn - Summerbreeze (lite ljusare på bilden än i verkligheten). Sedan stickade jag  slätstickning i en kant runt om mönstret, 10 m på varje sida. Men det kan man ju välja helt själv, om man vill ha en bredare eller tunnare "ram" runt, eller ingen alls. Huvudsaken är att själva mönstret får ett jämt maskantal.

Så här gör man bikupemönstret:

Lägg upp ett jämt antal maskor.
Observera: Lyft alla m med garnet bakom arbetet.

Grundvarv (avigsidan): //: 1 rm, 1 omsl, lyft 1 m :// Upprepa v ut
Varv 1: 1 rm //:lyft omsl m, 2 rm :// Upprepa v ut, avsluta med att lyfta omsl m, 1 rm
Varv 2: //: 1 omsl, lyft 1 m, sticka ihop omsl m med nästa m :// upprepa v ut.
Varv 3: //: 2 rm, lyft omsl m :// upprepa v ut
Varv 4: //: Sticka oms m rätt ihop med nästa m, 1 omsl, lyft 1 m :// upprepa v ut.

Upprepa varv 1-4. Maska på ett rätt v, sticka ihop omslagen med nästa rm allteftersom de maskas av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar