tisdag 29 januari 2013

Torgvantar med Krusbärsmönster


Jag fick en jättefin stickbok i julklapp - "Bonniers stora bok om stickning" - en bok som verkligen innefattar allt! Jag blev sugen på att sticka ett "krusbärsmönster" som jag hittade i den. Det fick helt enkelt bli ett par torgvantar för jag hade inte garn till ett par hela... Och dessutom behöver jag ha dem på jobbet när händerna blir alldeles för kalla för att vinterkylan tränger sig in ända in på kontoret. Torgvantarna bygger på min beskrivning av Lättstickade vantar, som du hittar här. (Behöver du hjälp med hur du läser mönstret? Klicka här.) Slätstickningen har jag bytt ut mot Björnbärsmönster, som jag tror skulle bli jättefint i en grovstickad halsduk också.

Man stickar det så här:

Maskantalet ska vara delbart med 4. 
(Observera också att om du stickar vantar hamnar "bären", alltså rätsidan, på insidan av vanten. Du ser alltså avigsidan när du stickar.)

Varv 1 (rätsidan): Avigt
Varv 2: //: sticka (1rm, 1am, 1rm) i samma maska, 3 am tills :// Upprepa varvet ut.
Varv 3: Avigt
Varv 4: //: 3 am tills, (1rm, 1am, 1rm) i samma maska :// Upprepa varvet ut.
Upprepa varv 1-4.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar