torsdag 6 december 2012

Julkalender 2012 - Lucka 6 Mönster

I dag öppnar vi lucka nummer 6 och det är Finlands självständighetsdag! Eftersom jag själv har finskt påbrå och har en förkärlek till Marimekkos mönster vill jag idag bjuda på ett mönster som jag knåpat ihop och är inspirerat av denna gigantiska textilkonstnär. Så idag hyllar jag både Finland och dess designkonst med mina blåvita blommor (bilderna är lite mörka...). 
Mönstret har jag, inte helt otippat, stickat i min nya favoritteknik - dubbelstickning - och har tänkt mig att det ska bli en grytlapp så småningom. Men det går även att upprepa mönstret så kan man även få till en ganska fin smalare halsduk. Om du aldrig stickat den här tekniken tidigare kan du bara gå tillbaka till lucköppning nr 2 och få en utförlig beskrivning. 
Så här blir det på ena sidan...
... och så här blir på andra sidan
Lägg upp 40 m, kom ihåg att den första m på varvet, samt den sista m på varvet ska stickas ihop. Till skillnad från alla övriga som stickas aviga eller räta i själva dubbelstickningen.
Här hittar du mönstret till blomman. Stickar du med jumperstickor ska du läsa mönstret nedifrån och upp men sticka vartannat varv från höger (börja på m1 till  m38) och vartannat varv från vänster (baklänges från m38 till m1). 
Tycker du att det låter krångligt? Kolla in instruktionsfilmerna i inlägget den 2:a dec.

Samtidigt kan du fånga julefriden genom att njuta av Norah Jones ljuva stämma.


Från och med den 1 december är det Julkalender-lucköppning i min blogg! Varje dag skriver jag eller tipsar om förhoppningsvis något intressant eller lägger upp ett mönster. Ett par gånger kommer jag dessutom att lotta ut något i "garnväg" så håll ögonen öppna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar