onsdag 5 december 2012

Julkalender 2012 - Lucka 5 - Mönster

Mössa i melerat garn


Lite lagom till kylan och vintern gjorde sitt intågande blev jag klar med denna mössa. Jag har stickat den i ett garn från Manos del Uruguay som handgfärgats av kvinnor från Uruguays landsbyggd. Vetskapen om att bidra till att dessa kvinnor bygger upp en egen inkomst gör att det känns ännu roligare att sticka en mössa i detta vackra garn. Garnet innehåller merinoull som gör att mössan får bra värmeisolering men också silke vilket ger en speciell glans. Vill du läsa mer om garnkvalitéerna, så hittar du info här.

Jag har stickat den här mössan till mig själv och har ett ganska litet huvud (ca 54 cm i omkrets)... Så vill du sticka en annan storlek se till att maskantalet går att dela med 4. För varje 4 maskor du lägger till blir den ca  2 cm större.
  • Lägg upp 88 m på strumpstickor nr 5,5.
  • Sticka resårstickning: //:2rm, 2 am:// tills arbetet mäter ca 8 cm.
  • Sticka slätstickning tills arbetet mäter ca 21 cm, eller så långt du själv önskar.
  • Sticka därefter: //:3 rm, 2 tills:// i ca 3 varv. (så att arbetet mäter ca 22-23 cm)
  • Sticka //:2 m tills:// till du har 11 m kvar. Dra garnet igenom dessa maskor och fäst alla lösa trådar.


Vill du läsa mer om Manos del Urugay? Klicka här.


Från och med den 1 december är det Julkalender-lucköppning i min blogg! Varje dag skriver jag eller tipsar om förhoppningsvis något intressant eller lägger upp ett mönster. Ett par gånger kommer jag dessutom att lotta ut något i "garnväg" så håll ögonen öppna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar