söndag 23 december 2012

Julkalender 2012 - Lucka 23

I dag är det Fjärde Advent och Drottning Silvias födelsedag! Jag tycker att det kan vara på sin plats att i dessa tider tänka lite extra på dem som kanske ser julen framför sig med fasa. Eftersom Drottning Silvia är grundare av organisationen World Childhood Foundation passar jag på att lyfta den lite extra. Organisationens målgrupp är utsatta barn, t ex gatubarn och barn utsatta för övergrepp. De ägnar särskilt intresse åt flickor i svåra situationer. Childhood stödjer för närvarande runt 110 projekt i 14 länder.
Ett annat bra sätt att hjälpa till är också genom att skicka sina stickade alster till människor som behöver lite extra värme i tillvaron. Sydskånska Ukrainahjälpen är ett bra exempel på detta. 
Denna lilla fuskpolo är en julklapp till brorsonen, men skulle även vara en perfekt gåva att skicka med i någon hjälpsändning. Det går nämligen rätt snabbt att sticka och går inte åt särskilt mycket garn så man skulle kunna hinna göra flera stycken på ganska kort tid. Mönstret på själva "haklappen" (som är lite svårt att se på bilden) är en form av rutor som jag stickat endast med  hjälp av räta och aviga men jag håller på att utforska om det går att även göra det i dubbelstickat... Så klart. Här hittar du mönstret till rutorna om du vill prova. Jag kommer även lägga ut en beskrivning till själva plagget så småningom.
Puskpolon är stickad i100% alpacka som är varmt och skönt och inte kliar mot halsen. 

Har du följt julkalendern med iver men i besvikelse upptäckt att du inte förstår hur du ska kunna följa en stickbeskrivning? Lugn, du hittar en toppenhjälp på MyDesign eller på Stickskolan by Muchis!

Från och med den 1 december är det Julkalender-lucköppning i min blogg! Varje dag skriver jag eller tipsar om förhoppningsvis något intressant eller lägger upp ett mönster.  Ett par gånger kommer jag dessutom att lotta ut något i "garnväg". Håll ögonen öppna! Det går även att prenumerera på blogginläggen (med viss fördröjning). Skriv in din mailadress i fältet ovan och klicka sedan på "Submit".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar